E-tervise tooted

Tervisekassa e-tervise tooted muudavad terviseteenused personaalsemaks, parandavad nende kättesaadavust ja osutamise efektiivsust. Seeläbi aitame tõsta inimeste turvatunnet terviseprobleemide tekkimisel ja lahendamisel. Meie loodud Terviseportaal on personaalne uks igale Eesti inimesele oma tervise hoidmise teekonnal. Samuti pakume tuge meie kliinilistele spetsialistidele ühtse töölaua, otsustustugede ja teiste tipplahenduste abil.

Loe lähemalt meie erinevatest e-tervise lahendustest:

Terviseportaal

Terviseportaal on digivärav, mis avab ligipääsu inimese enda ja tema lähedaste terviseinfole.

Viimasel ajal on inimeste terviseteadlikkus kasvanud, suurendades ootusi terviseandmete kättesaadavusele. Koroonaviiruse pandeemia ajal tõusis teadlikkus digiloo olemasolust, eriti COVID-19 tõendite ja analüüsitulemuste vaatamisel, mis tõi omakorda kaasa negatiivse tagasiside ja muutis terviseportaali loomise esmatähtsaks.

Digilugu oli viimase kümnendi jooksul vähe muutunud – kontseptsioon ja disain püsisid sarnased alates 2013. aastast, mil tehti viimane suurem uuendus.

Digiloo puhul tõid kasutajad välja järgmiseid murekohti:

  • Andmete kvaliteet
  • Erinevad kasutajarühmad
  • Meditsiiniliste terminite lihtsustamine ja tõlkimine
  • Dokumendipõhine mõtlemine
  • Seadusandlusest tulenevad ootused ja piirangud

Uue portaali sünd

27. nov 2023. aastal vahetas terviseportaal välja senise digiloo. Uue terviseportaali väljatöötamisel oli peamine eesmärk olla lihtsamini kasutatav. Uuendasime endiseid digilugu.ee teenuseid, muutes tervisega seotud andmete vaatamise mugavaks ja sujuvaks. Lisaks lihtsustasime keerulisi meditsiinilisi termineid, mille mõistmine oli vanas portaalis suur väljakutse. Näiteks ei pruugi inimesed teada, mida tähendab mõiste „epikriis“.

 

Suurimad väljakutsed uue portaali arendamisel:

  • Andmete kvaliteet
  • Erinevad kasutajarühmad
  • Meditsiiniliste terminite lihtsustamine ja tõlkimine
  • Dokumendipõhine mõtlemine
  • Seadusandlusest tulenevad ootused ja piirangud

Testimine ja tagasiside

Terviseportaali meeskonna eesmärk on pakkuda head kasutajakogemust, olles inimestele avatud ja kuulata nende soove, kaasata erinevaid sihtgruppe ja teenuste kasutajaid.

Mullu kevadel kaasasime avalikkust sotsiaalmeedia üleskutsega, et saada tagasisidet esimeste teenuste ja töölaua osas. Kampaanias osales ligi 200 inimest ning nende tagasiside alusel tehti soovitud täiendused.

Testime kasutajatega iga teenust. Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskuse (TEHIK) kasutajatoe statistika paljastab, et alates portaali käivitamisest kuni tänaseni on TEHIKu poole pöördutud 5322 erineva küsimusega. See väärtuslik tagasiside on oluline portaali jätkuvaks täiustamiseks ja kasutajakogemuse parendamiseks.
Lisaks oleme teenuste loomisel kaasanud perearste, hambaarste, Eesti Laborimeditsiini Ühingut ja Terviseametit, Eesti Pimedate Liitu, Eesti Puuetega Inimeste Koda ja teisi.

Sihtgrupp

Terviseportaal koondab inimese terviseandmed, raviinfo ja annab ülevaate kokkupuudetest tervishoiuga. Terviseportaali kasutajad on kõik Eesti kodanikud, kellel on võimekus kasutada arvutit/mobiiltelefoni ning kes soovivad leida infot enda ja oma lähedaste terviseseisundi kui ka tervisedenduse kohta.

Terviseportaali disaini ja analüüsi käigus selgusid kolm olulist kasutajarühma, kelle vajadused on erinevad – lapsed, terved noored ja kroonilised haiged.

Statistika

2023. aastal logiti Digiloo portaali sisse üle 7,7 miljoni korra. Seega käis igaüks meist seal aasta jooksul ligi viis korda.

2024. aastal (31. märtsi seisuga) on terviseportaali sisse logitud üle 2,7 miljoni korra.

Digiloo ühe kuu keskmine sisselogimiste arv oli 640 000, terviseportaali puhul on vastav arv 900 000.

Uue terviseportaali edukuse üks silmapaistvamaid näitajaid on kõrge mobiilikasutuse tase. Erinevalt varasemast digiloost, kus mobiili- ja arvutikasutajate suhtarv oli ligikaudu võrdne, on portaali mobiilis kasutajate hulk nüüdseks kasvanud vähemalt kahe kolmandikuni kõikidest kasutajatest.

Terviseportaali eelised

  • Kiire ligipääs terviseandmetele;
  • Kogu terviseinfo on ühes kohas;
  • Tekstid ja keel on arusaadavam – võimalusel on lihtsustatud sõnastusi, meditsiinilised dokumendid sisaldavad jätkuvalt meditsiinilisi termineid, kuid töölaud ja alamlehed on viidud keeleliselt arusaadavamale kujule;
  • Ligipääsetavus – terviseportaal vastab 99,9% EN 301 549 nõuetele;
  • Terviseteadlikkuse ja ennetuse tõstmine;
  • Tehnoloogilised uuendused - terviseportaalis on kasutusel feature flag-id, mille abil saab uuendusi rakendada järk-järgult ning kontrollitult;
  • Taaskasutatavad komponendid - arenduse raames täiendati TEHIKu component libraryt.

Sinu terviseinfo ühes kohas

Terviseportaal koondab sinu terviseandmeid, raviinfot ja annab ülevaate sinu kokkupuudetest tervishoiuga.

Avalehelt leiad terviseedenduslikku ja teaduspõhist teavet. Oma töölaual (sisene turvaliselt ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID abil) näed oma järgmisi vastuvõtte, välja ostmata retsepte, viimase poole aasta uuringuid, analüüse ja vastuvõtte ning vaktsineerimise soovitusi.

Sinu tervise kohta koondavad täpsemat infot

  • Vastuvõtud ja saatekirjad – saatekirjad, tulevased vastuvõtud ja sõeluuringute kutsed
  • Retseptid ja meditsiiniseadmed – retseptid ja varem välja kirjutatud ravimid
  • Tervise ajalugu – haigestumised, uuringud, analüüsid ja vastuvõtud alates 2009. aastast
  • Hammaste tervis – ravi ülevaade alates 2015. aastast
  • Vaktsineerimine – ülevaade ning lisainfo riikliku immuniseerimiskava ja vaktsineerimise soovituste kohta
  • Tervisetõendid ja -deklaratsioonid – mootorsõiduki juhtimise tervisetõendid ja tervisedeklaratsioonid
  • Töövõime – hindamise otsuste kokkuvõtted alates 2020. aasta algusest
  • Raviarved – tervishoiuasutuste esitatud ja Tervisekassa tasutud raviarved
  • Logiraamat – kes ja millal on tervise infosüsteemist sinu andmeid pärinud

Terviseportaalis saad määrata esindajaid erinevate toimingute tegemiseks, näiteks retseptide välja ostmiseks ja terviseandmete vaatamiseks. Lisaks on terviseportaalis võimalik esitada tahteavaldusi – vereülekanne, elundidoonorlus ja surnukeha annetamine.

Millised teenused lisanduvad terviseportaali sel aastal?

  • Töövõimetuslehed
  • Hamba- ja proteesihüvitise jääk, veregrupp
  • Digiregistratuur, uue kasutuskogemusega ja kujundusega
  • Teavitused (nt retsepti aegumise või hambaarsti külastuse kohta), teavitusi saab näha terviseportaalis kui ka SMS-ina ja e-postile
  • Riiklike registrite ja infosüsteemidega liidestamine, et saaks mugavalt ilma liikuda ühest iseteenindusest teise ilma uuesti sisse logimata (GovSSO)

Portaali loojad ja hoidjad

Terviseportaali taga seisab Tervisekassa, kes hoolitseb vajaliku sisu eest ning seisab hea selle eest, et terviseportaal oleks homme veelgi kasulikum.

Teenusedisaini ja arenduse eest vastutab Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskus (TEHIK) koostöös arenduspartneritega Iglu, Industry62, Snowhound ja DUX

Digiregistratuur

Millega tegu on?

Üleriigiline digiregistratuur on tervishoiuteenuste broneerimise lahendus veebilehel www.digiregistratuur.ee, kus inimene saab ühes vaates broneerida, tühistada ja muuta esmaseid teenuste aegu kõikides selle lahendusega liidestunud tervishoiuasutustes.

Kellele see mõeldud on?

1) inimesele, kes soovib endale tervishoiuteenustele aega broneerida.
2) inimesele, kes soovib enda lapsele või lähedasele(kes on andnud selleks volituse läbi Terviseportaali) tervishoiuteenustele aega broneerida.
3) tervishoiutöötajatele, kes soovivad inimese eest teha broneeringut.

Üleriigilise digiregistratuuri eesmärk on muuta tervishoiuteenuste aja leidmine inimese jaoks lihtsamaks. See lahendus annab patsiendile valikuvabaduse leida ja broneerida aegu tervishoiuteenustele ühest kohast, ilma et ta peaks erinevaid raviasutusi läbi helistama või kasutama tervishoiuteenuse osutajate vastuvõtuaegade broneerimise keskkondi.

Mille nimel me hetkel tööd teeme?

1) et omavahel siduda terviseportaal ning digiregistratuur.ee, see tähendab, et hiljemalt selle aasta suveks on inimestel üks värav, kust kaudu siseneda nii terviseportaali kui ka digiregistratuuri
2) et 2024 saaks digiregistratuuris broneerida aja ka esimesele radioloogilisele uuringule
3) et katsetada mugavat teavituste-ootejärjekorra süsteemi, kui inimene endale kohe õiget aega ei leia

 

Julika Leppik

Tootejuht

julika.leppik [at] tervisekassaa.ee

Tervisejuhtimise töölaud

Millega tegu on?

Tervisejuhtimise töölaud on veebipõhine tööriist kõigile tervishoiutöötajatele ja teistele raviprotsessi toetavatele spetsialistidele, mis koondab kokku erinevad patsiendikäsitlust toetavad e-teenused. Lahendus annab kiirelt ülevaate inimese terviseandmetest, võimaldab neid omakorda täiendada ning koostöös teiste tervishoiutöötajatega juhtide inimese terviseplaani. Töölaua kaudu saavad kättesaadavaks kõik uue põlvkonna terviseinfosüsteemi teenused.

Töölaual näeb iga spetsialist kogu infot, milleks tal juriidiliselt õigus on, alates ühtsest ravimiskeemist, elulisest teabest ja terviseajaloost, lõpetades seisundipõhiste vaadete ja viidetega erasektori digilahendustele.

Spetsialistidel on võimalik töölaua avakuva kohandada selliselt, et sealt tuleks välja just temale kõige olulisem info. Inimene ise aga pääseb samale infole ligi Terviseportaali kaudu.

 

Tervisejuhtimise töölaud on loodud Tervisekassa ja TEHIK eestvedamisel koos analüüsi- ja arenduspartneritega asutustest Industry62, Net Group ja Nortal.

 

Kellele see mõeldud on?

Tervisejuhtimise töölaud on kasutamiseks tervishoiutöötajatele ja teistele spetsialistidele, kes tervishoiuteenuste pakkumisel osalevad. Töölaud toob spetsialistid üle Eesti kokku ühtsesse inforuumi, et toetada võimalikult kvaliteetse tervishoiuteenuse osutamist.

 

Mida me töölauaga saavutame?

Töölaua peamine eesmärk on tagada tervishoiutöötajatele nende tööks vajalik info kiirelt ja mugavalt, et oleks võimalik vastuvõtu ajal inimesele päriselt otsa vaadata ja tema muresse süveneda.

Püüame luua olukorda, kus terviseinfo kättesaamiseks ei peaks kaevuma lõpututes dokumentides ning kus spetsialistid ei küsiks vastuvõtul pidevalt samu küsimusi, sest neil on hõlpsasti kättesaadav varem kirjapandu.

Eelkõige ongi tegemist tervishoiutöötajate koostööplatvormiga, mis võimaldab oma tööd senisest kiiremini, mugavamalt, efektiivsemalt ja patsiendikesksemalt teha.

Töölaud on esimene ligipääsupunkt uue põlvkonna terviseinfosüsteemi teenustele ning töölaua abil tagame ka raviasutuste infosüsteemidele juurutamiseks lihvitud teenused.

 

Kuidas töölaua kasutamine käib?

Tervisejuhtimise töölaua kasutamiseks on kaks võimalust: eraldiseisva lahendusena või raviasutuse infosüsteemi kaudu. Sisenemisel tuleb end tuvastada ja sisestada otsitava inimese isikukood. Aja jooksul võimaldame tervishoiuasutuse infosüsteemi kaudu sisenemist ilma täiendava tuvastamise vajaduseta.

Töölaud kuvab vaikimisi peamisi andmeid, mida inimese tervisest ülevaate saamiseks vaja on, kuid soovi korral on võimalik töölauda kohandada selliselt, et avalehel kuvataks edaspidi teisi andmekoosseise. Teenused ja andmed on kättesaadavad vastavalt rollile ettenähtud õigustele, arvestades põhimõtete "nii palju kui vaja, kuid nii vähe kui võimalik".

 

Kus me hetkel töödega oleme?

Tervisejuhtimise töölaud on tervishoiutöötajatele kättesaadav alates 4.12.2023. Hetkel on kättesaadav Ravimiskeemi teenuse esimese etapi lahendus, töötame järgmise kallal.
Oleme ühendamas tervishoiutöötajate poolt soojalt vastuvõetud Andmevaaturit ja Tervisejuhtimise töölauda, et tagada kõik vajalik ühest kohast. Esimeste teenustena saavad töölaual kättesaadavaks diagnooside, uuringute, immuniseerimiste, töövõimetuslehtede ja operatsioonide kuvad. Järgnevad analüüside risttabel ja muud Andmevaaturi kuvad.

Sel aastal on plaanis luua ka vastuvõttude kuva koos Digiregistratuuri liidesega, mille kaudu saavad tervishoiutöötajad patsiendile kohe teenusele aja broneerida.

 

Kelle käest saab tehnilist abi?

TEHIK
abi [at] tehik.ee (abi[at]tehik[dot]ee)

 

Kelle poole pöörduda töölauda puudutavate küsimuste osas?

eKiirabi

ekiirabi

Digilahendus, mis aitab päästa elusid!

eKiirabi lahendus on kiirabide poolt kasutatav digitaalne töövahend, mis võimaldab kiirabid brigaadil saada operatiivset patsiendi terviseinfot ning dokumenteerida oma tegevused juhtumi lahendamisel.

eKiirabi võimaldab:

  • Saada väljakutse ja juhtumi infot
  • Ligipääs patsiendi varasematele terviseandmetele
  • Dokumenteerida patsiendi seisundi, meediku tegevuste, manustatud ravimite infot
  • Tutvuda kiirabi tegevusjuhistega
  • Andmete edastamist Tervise infosüsteemi
  • Kvaliteedi ja statistiliste andmete kogumist ning analüüsi

eKiirabi puhul on tegemist vähetuntud digilahendusega, kuid sellest hoolimata on see oluline töövahend kiirabi väljakutsel meditsiinilise abi pakkumisel. Seega on kriitiline, et siin oleks tagatud parim funktsionaalsus ja kvaliteet.

Uue eKiirabi projekt

Täna kasutatav eKiirabi on moraalselt ja tehnoloogiliselt vananemas, mille tõttu korraldas Tervisekassa 2022 aastal hanke uue eKiirabi partneri leidmiseks. Hanke tulemusena osutus valituks Telia Eesti AS ja Ortivus AB ühispakkumine. 

Planeeritav uus eKiirabi baseerub Rootsis arendatud MobiMed tarkvara platvormil ning võimaldab lisaks kasutajamugavale dokumenteerimisele ka nutikamat kiirabide töö toetamist.

Uue lahendusega soovime:

  • Parandada lahenduse tehnilist kvaliteeti
  • Luua lihtne ja funktsionaalne kasutajaliides
  • Võimaldada telemeditsiinilist konsultatsiooni kõikidele Eesti kiirabidele
  • Integreerida kiirabi seadmed automaatseks andmevahetuseks
  • Tagada lahenduses vajalik tugi meditsiiniliste otsuste vastuvõtmiseks
  • Lihtsustada tulevikus uute innovaatiliste võimaluste kasutuselevõtmist

 

Uue lahenduse eeldatav kasutuselevõtt toimub 2024 a lõpus.

 

Digiretsept

Mis on digiretsept?

Digiretsept on üks neljast patsiendile suunatud üleriigilisest e-tervise projektist (digitaalne terviselugu, digiregistratuur, digipilt ja digiretsept/meditsiiniseadme kaart). Praegu on neist täielikult ellu viidud digiretsept ja digitaalne meditsiiniseadme kaart. Digiretsept on elektrooniline ravimiretsept või digitaalne meditsiiniseadmeretsept, mille arst patsiendile arvutis välja kirjutab. Digiretsepti ei trükita paberil välja, vaid saadetakse arsti arvutist interneti teel otse retseptikeskusesse. Retseptikeskus on retseptide (ravimid, imikutoidud, meditsiiniseadmed) väljakirjutamiseks ning töötlemiseks asutatud elektrooniline andmekogu. Apteeki minnes peab ravimi väljaostjal olema kaasas enda isikut tõendav dokument, kus on peal pilt ning isikukood, näiteks ID-kaart, juhiluba või pass. Juhul kui ravimit ostetakse teisele inimesele, peab teadma ka tema isikukoodi. Apteeker leiab retseptikeskusest patsiendi isikukoodi abil hõlpsasti üles kogu talle vajaliku info.

Kõiki oma digiretsepte näeb riigiportaalis eesti.ee ja terviseportaalis terviseportaal.ee. Infot oma alaealise lapse digiretseptide kohta saab näha terviseportaalis terviseportaal.ee. Selleks peab lapsevanem portaali enda ID-kaardiga sisse logima, avalehel vajutama „Vaheta rolli“ ja valima loetelust esindatavaks enda lapse. Seejärel on võimalik vaadata lapse terviseandmed, sh digiretsepte. Riigiportaalist eesti.ee oma lapse retseptide vaatamiseks tuleb lapsevanemal riigiportaali sisse logida lapse ID-kaardiga.

Erandolukordades, näiteks koduvisiitidel või elektrikatkestuste ajal, jääb arstile endiselt võimalus kirjutada välja paberretsept.

Digiretsepti alusel saab ravimeid välja osta kõikidest Eesti apteekidest ja e-apteekidest.

Digiretsepti liigid

Digiretsepti koostamisel on patsiendil võimalik piirata ravimi väljaostu õiguseid. Vaikimisi on küll kõik retseptid avalikud, kuid seda staatust saab muuta arst retsepti koostamisel või patsient terviseportaalis.

  • Privaatne retsept – ainult patsient ise saab retsepti apteegist välja osta.
  • Volitatud retsept – retsepti saavad apteegist välja osta patsient ise ja inimesed, keda ta on selleks terviseportaalis volitanud (lisainfo terviseportaal.ee).
  • Avalik retsept – kõik inimesed, kes teavad patsiendi isikukoodi, saavad retsepti apteegist välja osta. Ostjal tuleb esitada ka enda isikut tõendav dokument ning tema isikukood salvestatakse retseptikeskusesse.

Digiretsepti väljaostmine

Ravimi väljaostja peab apteekrile esitama enda isikut tõendava dokumendi, millel on foto ja isikukood. Juhul kui ravimit ostetakse teisele inimesele, peab teadma ka tema isikukoodi. Isikukoodi alusel leiab apteeker retseptikeskusest üles õige retsepti. Väljaostja isikukood salvestatakse samuti retseptile. Kui retsepte on ootel mitu, tuleb teada ka ravimi nime või toimeainet.

Digiretsept välismaal

Eesti digiretsept kehtib ka Soomes, Horvaatias, Portugalis, Poolas ja Hispaanias. Retsepti ostma minnes peab inimesel kaasa olema vaid ID-kaart või pass. Rohkem infot piiriülese digiretsepti kohta leiab siit.

Ravimite hüvitamise protsess on samasugune nagu paberretsepti puhul. Soomes tuleb Eestis ravikindlustatud inimesel talle Eestis välja kirjutatud ravimi eest kõigepealt tasuda täishind. Hiljem on võimalik ravimi eest makstud summa tagasi küsida Tervisekassalt tagasimakse avalduse ja ravimi ostutšeki alusel. Eestis väljakirjutatud retseptide puhul hüvitatakse retsept Eestis kehtivate tingimuste ja piirhinna alusel ja seetõttu toimubki hüvitamine tagantjärgi.

Piiriülene digiprojekt on rahastatud Euroopa Liidu poolt. Piiriülese digiretsepti projektiga liituvad järk-järgult ka teised Euroopa Liidu riigid ning õige pea saab digiretsepti alusel osta ravimeid lisaks Soomele, Horvaatiale, Portugalile ja Poolale ka teistes EL riikides.

Kuidas osta digiretsept teises EL riigis?

Patsiendil peab olema ID-kaart või pass isikut tõendava dokumendina, mille abil apteeker patsiendi tuvastab ja saab isikukoodi retseptide päringu tegemiseks.

Kui välisriigi apteeker teeb päringu Eesti inimese kohta, siis kontrollitakse Tervise Infosüsteemist, kas piiriüleseks andmevahetuseks on andmed avatud. Andmed on vaikimisi kõikidel Eesti kodanikel avatud, kuid neid on võimalik sulgeda terviseportaalis terviseportaal.ee. Kui andmed on suletud, siis on need hiljem võimalik ka uuesti avada. Suletud andmete puhul kuvatakse apteekrile teade, et patsienti ei leitud.

Piiriüleselt ei ole võimalik digiretsepti alusel osta narkootilisi ja psühhotroopseid ravimeid, anaboolseid steroide, Eestis kehtiva müügiloata ravimeid, ekstemporaalseid ehk apteegis kohapeal valmistatavaid ravimeid ja meditsiiniseadmeid.

Välisriigis retseptravimi ostmisel peab arvestama asjaoluga, et kõikides riikides ei pruugi olla samu ravimeid saadaval või on samadel ravimitel erinevad nimed.

Välisriigis piiriülese digiretsepti teenust kasutada sooviva Eesti patsiendi infolehega on võimalik tutvuda siin. Patsiendil on õigus saada välisriigis infot oma emakeeles teenusega isikuandmete töötlemise, säilitamise jm osas.

Kaasrahastava ELi Euroopa ühendamise rahastust

Korduma kippuvad küsimused - KKK

Digiretsept kehtib sama kaua nagu paberretsept ehk tavaline ühekordne retsept kuni 60 päeva, kolmekordne retsept kokku kuni 180 päeva ja narkootilise ravimi retsept maksimaalselt 14 päeva. Arstil on õigus retsepti pikkust piirata.

Paberretseptid ei kao käibelt, need on digiretseptiga samal ajal kasutusel.

Ravimit saab osta kohe, kui arst on digiretsepti koostanud ja kinnitanud.

Ravimit saab osta apteegist kohe pärast seda, kui arst on digiretsepti koostanud ja kinnitanud. Ravimi väljaostjal peab kaasas olema isikut tõendav dokument. Apteeker leiab retseptikeskusest õige retsepti üles patsiendi isikukoodi abil.

Kui retsept on avalik või volitatud, siis peab teise eest ravimit ostev inimene ütlema patsiendi isikukoodi ja esitama enda isikut tõendava dokumendi. Mitme retsepti korral on hea, kui teatakse ka ravimi nime, väljakirjutamise kuupäeva, arsti nime või eriala.

Digiretsepti alusel saab ravimit osta ainult üks kord. Vajadusel on võimalik osta väiksem kogus, kui retseptile on kirjutatud. Välja ostmata ravimikogust ei saa hiljem sama retsepti alusel enam osta. Arst peab selleks kirjutama uue retsepti.

Kõiki oma digiretsepte näeb riigiportaalis eesti.ee ja terviseportaalis terviseportaal.ee. Sealt on võimalik näha ka seda, kas ravim on välja ostmata või juba välja ostetud. Kui interneti kasutamise võimalus puudub või pole ID-kaarti, saab retseptide kohta infot ka oma perearstilt või apteekrilt, kes näevad kõiki patsiendile välja kirjutatud digiretsepte.

Infot oma alaealise lapse digiretseptide kohta saab näha terviseportaalis terviseportaal.ee. Selleks peab lapsevanem portaali enda ID-kaardiga sisse logima, avalehel vajutama „Vaheta rolli“ ja valima loetelust esindatavaks enda lapse. Seejärel on võimalik vaadata lapse terviseandmed, sh digiretsepte.

Riigiportaalist eesti.ee oma lapse retseptide vaatamiseks tuleb lapsevanemal riigiportaali sisse logida lapse ID-kaardiga.

Arstid ja apteekrid näevad väljakirjutatud retsepte, kusjuures igast vaatamisest jääb jälg. Inimene saab riigiportaalis www.eesti.ee tutvuda, kes ja millal ta andmeid on vaadanud.

Arst saab vajaduse korral tühistada nii enda kui teise arsti poolt väljakirjutatud retsepti.

Retsepti soodusmäär arvutatakse Retseptikeskuses ja kui Retseptikeskus on soodusmäära arvutamisega eksinud tuleb ühendust võtta Tervisekassaga ning esitada allkirjastatud avaldus koos ravimi ostutšekiga. Kui Retseptikeskus on patsiendi kahjuks eksinud, hüvitab Tervisekassa tekkinud kahju seadusest tulenevas määras.

Paberretsepti saab välja kirjutada erandolukordades, näiteks koduvisiitidel või elektrikatkestuste ajal. Ka juhul, kui digiretsepti ei ole otstarbekas koostada, saab arst väljastada paberretsepti.

Eestis väljastatud digiretseptiga ravimi ostmine teistes (teenusega liitunud) Euroopa riikides muutus võimalikuks alates 2020. aastast, kui avati teenus Eesti ja Soome vahel. Riigid, millega on Eestil digiretseptide andmevahetus loodud, on leitavad siin: https://tehik.ee/piiriulene-andmevahetus. Riike liitub teenusega järk-järgult vastavalt teiste riikide siseriiklikele võimalustele. Retsepti ostma minnes peab inimesel kaasa olema vaid ID-kaart või pass.

Ravimite hüvitamise protsess on samasugune nagu paberretsepti puhul. Teises riigis tuleb Eestis ravikindlustatud inimesel talle Eestis välja kirjutatud ravimi eest kõigepealt tasuda täishind. Hiljem on võimalik ravimi eest makstud summa tagasi küsida Tervisekassalt tagasimakse avalduse ja ravimi ostutšeki alusel. Eestis väljakirjutatud retseptide puhul hüvitatakse retsept Eestis kehtivate tingimuste ja piirhinna alusel ja seetõttu toimubki hüvitamine tagantjärgi. 

Tervisekassa maksab hüvitist Tervisekassa ravimite loetelu tingimuste ja piirhindade hindades mitte välisriigi hinnakirja alusel.

Retsepti pikendamiseks võta palun ühendust oma raviarstiga. Telefoni või kirja teel saab pikendada ainult korduvretsepte st, kui kroonilist haigust põdevale patsiendile või pikaajalist ravi vajavale patsiendile on ravim juba eelnevalt määratud.

Ei leidnud sobilikku vastust? Küsi lisaks.

Tärniga (*) tähistatud väljad on kohustuslikud.

E-Konsultatsioon

E-konsultatsioon tervise infosüsteemi vahendusel

Inimestele õigeaegse ja kvaliteetse arstiabi ja nõuannete pakkumisel on väga oluline perearstide koostöö eriarstidega. Koostöö tõhustamise eesmärgil loodi 2013.aastal perearstidele võimalus tervise infosüsteemi kaudu konsulteerida eriarstidega oma patsiendi diagnoosi täpsustamiseks ning ravi määramiseks. E-konsultatsioon parandab perearstilt eriarstile liikuva info kvaliteeti ning säästab ka patsientide aega, sest enam ei pea alati ise eriarstile pöörduma – eriarstiga konsulteerib perearst elektroonselt ning kogu ravi toimub perearsti koordineerimisel. Samas kui e-konsultatsiooni käigus otsustab eriarst, et patsient vajab siiski eriarsti abi või täiendavaid uuringuid, on konsulteerinud raviasutusel võimalik patsient vastuvõtule kutsuda.

Patsient näeb e-konsultatsiooniga seonduvat infot terviseportaalis: teenusele suunamise saatekirju „Kehtivad saatekirjad“ ja vastuseid „Saatekirjade vastused“ plokis.

Enne e-konsultatsiooni tegemist peab küsima patsiendilt nõusolekut e-konsultatsiooni koostamiseks ja täpsustama patsiendiga üle asutuse, kuhu e-konsultatsioon koostatakse.

E-konsultatsiooni rakendamise tingimused (seisundid, millal teenust rakendatakse, saatekirja ja saatekirja vastuse nõuded) on kokku lepitud koostöös Eesti Perearsti Seltsi ja vastavate erialaseltsidega ning ära toodud sotsiaalministri 19.01.2007 määruses nr 9 "Kindlustatud isikult tasu maksmise kohustuse Eesti Haigekassa poolt üle võtmise kord ja tervishoiuteenuse osutajatele makstava tasu arvutamise metoodika“ lisades ja avanevad järgmistel linkidel:

  1. allergoloogia-immunoloogia 
  2. endokrinoloogia
  3. gastroenteroloogia
  4. hematoloogia
  5. kardiolooogia
  6. neuroloogia
  7. onkoloogia
  8. ortopeedia
  9. kõrva-nina-kurguarst
  10. lastearst
  11. kopsuarst
  12. reumatoloogia
  13. uroloogia
  14. nefroloogia
  15. psühhiaatria
  16. sisehaigust earst
  17. günekoloogia
  18. veresoontekirurgia
  19. valuraviarst
  20. taastusarst
  21. dermatoveneroloogia
  22. lastepsühhiaatria
  23. meestearst
  24. üldkirurgia
  25. infektsionist
  26. geneetik
  27. neurokirurgia 
  28. suu-näo- ja lõualuukirurgia
  29. lastekirurgia
  30. lastesilmaarst
  31. plastika- ja rekonstruktiivkirurgia
  32. ortodontia e- konsultatsiooni kokkulepped
  33. silmaarst
  34. Bensodiasepiinide või bensodiasepiinisarnaste ainete välja kirjutamine
  35. töötervishoiuarsti e-konsultatsioon

Erialadel, kellel on kokku lepitud e-konsultatsiooni tingimused on võimalus teha erialade vahelist e-konsultatsiooni.

E-saatekirja ja vastuse nõuded patsiendi suunamisel erialade vahelisele e-konsultatsioonile tervise infosüsteemi vahendusel  

Näiteks võib perearst e-saatekirjaga suunata uroloogi konsultatsioonile patsiendi, kelle urineerimishäired pole allunud medikamentoossele ravile ja endokrinoloogi konsultatsioonile dekompenseeritud diabeediga patsiendi. Alates 01.01.2014. kehtivad nimetatud määruse lisades eriarsti vastusele e-konsultatsiooni ja ravi ülevõtmise puhul erinevad nõuded.

Perearst esitab Tervisekassale teenuse eest tasumiseks arve, kui teenus on osutatud eelpool nimetatud nõuete kohaselt ning eriarstiabi osutaja on esitanud perearstile osutatud teenuse kohta arve. Tervisekassa tasub juhul, kui tervishoiuteenus on osutatud vastavalt eelpool nimetatud määruses kokkulepitud reeglitele (lisades 19-23, 27-29, 31-38, 40, 42–45, 47, 50 ja 52–57 sätestatud nõuded). Eriarsti poolt koostatud nõuetekohane vastus saadetakse tervise infosüsteemi vahendusel perearstile nelja tööpäeva jooksul alates e-konsultatsiooni saatekirja saatmisest. Sama 3039 koodi alusel tasub Tervisekassa ka eriarsti poolt ravi ülevõtmise eest juhul kui e-konsultatsiooniks saadetud andmetest selgub, et patsient vajab eriarsti vastuvõttu. Eriarstiabi osutaja lepib patsiendiga eriarsti külastuse aja ja märgib selle saatekirja vastusele.  

Teenusega liidestumisel soovitame valida tarkvara, mis võimaldab e-konsultatsiooni teenuse osutamist ja pöörduda selle tootja poole.

HaiglaKontaktisikTelefonE-post
PERHAnnely Karjama617 1540perearst [at] regionaalhaigla.ee (perearst[at]regionaalhaigla[dot]ee)
 TÜKMerje Tikk731 9308merje.tikk [at] kliinikum.ee (merje[dot]tikk[at]kliinikum[dot]ee)
Tallinna LastehaiglaÜlle Rohi697 7127perearst [at] lastehaigla.ee (perearst[at]lastehaigla[dot]ee)
ITKLea Karik606 7887perearst [at] itk.ee (perearst[at]itk[dot]ee)
LTKHAnneli Vaalma650 7370kvaliteet [at] keskhaigla.ee (kvaliteet[at]keskhaigla[dot]ee)
IVKHMonyca Sepp331 1103monyca.sepp [at] ivkh.ee (monyca[dot]sepp[at]ivkh[dot]ee)
Pärnu HaiglaKaja Ressar447 3303kaja.ressar [at] ph.ee (k)aja.ressar [at] ph.ee (aja[dot]ressar[at]ph[dot]ee)
Viljandi HaiglaKadri Kõivumägi5770 4731kadri.koivumagi [at] vmh.ee (kadri[dot]koivumagi[at]vmh[dot]ee)
Corrigo OÜMerle Harjo552 6928merle.harjo [at] corrigo.ee (merle[dot]harjo[at]corrigo[dot]ee)
AS Medita BalticsEgle Hani581 01 913egle.hani [at] medita.ee (egle[dot]hani[at]medita[dot]ee)
AS Ortopeedia ArstidDiana Timošova606 7747diana [at] ortopeediaarstid.ee (diana[at]ortopeediaarstid[dot]ee)
OÜ Arstikeskus ConfidoViire Reigo526 3834viire.reigo [at] confido.ee (viire[dot]reigo[at]confido[dot]ee)

Kliinilised otsusetoed

Kliinilised otsusetoed on infotehnoloogiline lahendus, mis on loodud tervishoiutöötajatele kliiniliste otsuste toetamiseks ja/või tervishoiuteenuste kasutajatele oma tervist puudutavate otsuste paremaks hindamiseks.  

Miks on otsusetugesid tervishoius vaja? 

Otsusetugedel on potentsiaalselt tugev mõju ravikvaliteedi parandamisele ja patsiendiohutusele. Otsusetoed sisaldavad tarkvaralahendusi, mis läbi hoiatuste ja meeldetuletuste toetavad arste ja teisi tervishoiutöötajaid kliiniliste otsuste tegemisel. Lisaks on võimalik kasutada algoritme või pääseda ligi mahukatele andmebaasidele, mis hõlmavad kliinilisi juhiseid, raviotsuste kokkuvõtteid, pildimaterjale, helifaile, diagnostilist tuge ja dokumentatsiooni abistavaid kalkulaatoreid või valmis tekste. Otsusetugi pakub meeldetuletusi ennetustegevuse kohta, hoiatab potentsiaalselt ohtlike ravimite koostoimete eest ning teavitab üleliigsete uuringute ja analüüside tellimise osas.  

Otsusetoe eesmärk on vähendada kulusid, parandada ja suurendada patsiendiohutust, hoida kokku tervishoiutöötajate aega vajaliku informatsiooni kogumisele.

Kuidas otsusetugi töötab? 

Otsusetugesid arendatakse ja täiustatakse pidevalt, seetõttu on muutumises ka arusaam selle kohta, mida otsusetugede hulka lugeda. Toome välja kolm erineva põhimõttega kliinilist otsusetoe teenust:  

  • Patsiendipõhised otsusetoed annavad spetsiifilisi teavitusi konkreetse inimese kohta, võttes arvesse elektroonilises haigusloos või terviseloos olevaid patsiendi andmeid.  

  • Teabepõhised otsusetoed võimaldavad kiiret ligipääsu kliinilistele juhistele ja digitaalsetele andmebaasidele ning aitavad leida kõige ajakohasemad juhised ning teadusartiklid.  

  • Kliinilised kalkulaatorid,  mis aitavad kiirendada kliinilist tööd ja vältida võimalikke vigu, nt aidates arvutada välja riskiskoore erinevate seisundite puhul. 

Viimased arengud 

  • Alates 2023. a on tervishoiutöötjatele kättesaadav teabehalduse otsusetoe teenus. 

  • Alates 2020. a esmatasandile kättesaadav patsiendipõhise otsusetoe teenus. 

  • Alates 2016. a retseptikeskuse kasutajatele kättesaadav ravimite koostoime teenus. 

Edasised plaanid: 

  • Toetada üleminekut tervisetulemite alusel rahastatavale tervishoiusüsteemile 

  • Lisada järjest enam Eesti ravijuhendite põhiseid algoritme otsusetoe teenustesse 

  • Koolitada ja toetada kliinilise otsusetoe teenuste kasutajaid 

  • Laiendada kasutajavõrgustikku läbi koolitamiste ja toe 

  • Analüüsida otsusetugede teenuste laiendamise võimalusi, et kiirendada lahenduste kasutusse jõudmist 

Rohkema info saamiseks võtke julgelt ühendust meie tooteportfelli juhiga või otse meie tootejuhtidega:

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kui teil on küsimusi, siis palun pöörduge meie poole aadressil info@tervisekassa.ee või helistage meie infoliinile 669 6630.