Ööpäevaringset tervisenõu saab küsida perearsti nõuandetelefonilt 1220

Kertu Eensaar, haigekassa tervise edenduse ja kommunikatsiooni talituse juht

Kui oma perearst ei ole terviserikke esinemise ajal parajasti kättesaadav, tasub helistada perearsti nõuandetelefonil 1220.  Nõuandeliinilt saab nõu lihtsamate terviseprobleemide korral, juhiseid esmaseks abiks ning vajadusel ka infot tervishoiu korraldust puudutavates küsimustes

Telefonile vastavad ööpäevaringselt kogemustega pereõed ja perearstid nii eesti kui vene keeles, kes jagavad kiiresti teavet tervisemurede leevendamiseks. Liinile võivad helistada kõik nõustamist vajavad inimesed – ka need, kellel pole ravikindlustust.

Millal tasub liinile helistada?

Liin on mõeldud helistamiseks eelkõige siis, kui enda perearst ei ole kättesaadav või kui terviseprobleem ei tundu vajavat perearsti vastuvõtule minemist. Samuti kui helistaja ise viibib kodukohast eemal, näiteks välismaal, ega saa kohe oma arsti poole pöörduda või kui vajatakse konsultatsiooni kellegi teise (lapse, lähedase) ravimise osas.

Kui kahtlete, kas valida hädaabi number 112, minna haigla valvetuppa või valida 1220, siis valige viimane. Nõustaja aitab jõuda selgusele, kui kiiret abi tervisemure vajab ja mida oleks kõige otstarbekam ette võtta. Kui olete helistanud 1220-le ja kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne häirekeskusesse kiirabi väljasaatmiseks.

Mida tasub helistades silmas pidada?

Kui helistate tervist puudutavas küsimuses, peaksite kõigepealt nõustajale täpsustama, kas helistate iseenda või kellegi teise, näiteks lapse haiguse tõttu. Edasi küsitakse statistika jaoks teie vanust ja näiteks lapse sugu ja vanust.

 Seejärel rääkige oma murest võimalikult selgelt ja täpselt, rääkige, mida olete ise teinud oma mure leevendamiseks ja kas see on aidanud või mitte. Jälgige seejärel nõustaja poolt esitatavaid küsimusi ja püüdke jällegi vastata võimalikult täpselt ja lühidalt. Enne helistamist valmistage ette ka Teie poolt pidevalt kasutatavate ravimite nimed, et juhul, kui nõustaja seda küsib, saaksite anda täpse vastuse. Palaviku kahtlusel mõõtke ära kehatemperatuur, vererõhu probleemide korral vererõhk. Mida täpsema info nõustajale annate, seda kergem on nõustajal probleemi analüüsida ja anda Teile kõige parem lahendus. Lisaks on hea võtta käeulatusse paber, kuhu vajadusel märkmeid teha.

Pidage meeles, et õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja inimeste oma perearstid ei ole kättesaadavad. Sellisel ajal tuleb arvestada, et kui helistajaid on palju, suunatakse kõne ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, võib ootamise asemel kõne mõne aja pärast uuesti proovida. Helistades kuulete esmalt sissejuhatavat teksti ning alles seejärel saab ühenduse kõnekeskusega. Kuna 1220 teenust rahastab haigekassa, siis helistaja kulud piirduvad vaid kõneteenuse maksumusega helistatavalt numbrilt.

  • 1220 nõuandetelefonilt saab nõu terviseprobleemide korral
  • Välismaalt helistades tuleb valida +372 634 66 30;
  • Helistaja isik jääb anonüümseks;
  • Nõu antakse nii eesti kui vene keeles;
  • Helistada võivad kõik olenemata ravikindlustuse olemasolust.